Jinekomasti Olup Olmadığınızı Nasıl Anlarsınız?

Jinekomasti; erkeklerde aşırı meme büyümesi demektir. Genel olarak ergenlik çağlarında daha sık rastlanan meme büyümesi yalancı jinekomasti olarak adlandırılır ve ergenliğin bitmesiyle rahatsızlık geçer. Ancak yetişkinlik döneminde görülen jinekomasti, hastalık olarak kabul edilir ve tedavi edilmesi bireyin psikolojik sağlığı için gerekli olabilir.

Erkeklerde memede büyüme, sağlığa zararlı olmamasına karşın kişinin utanma, korkma gibi duygulara kapılıp, kendisini toplumdan dışlamasına neden olabilir. Bu nedenle kişinin öncelikle jinekomasti olup olmadığının uzman bir hekim tarafından muayene ve tetkiklerle doğrulanması gerekir. Günümüzde yetişkin erkeklerin % 40ına yakın bir bölümünün jinekosati olduğu görülmektedir. Peki Jinekastinin belirtileri nelerdir?

• Erkek memesi normal yapısından daha şişkin duruyor ise,
  • Memede ağrı ve hassaiyet var ise,
  • Nadiren de olsa tek yada her iki meme ucundan sıvı geliyor ise,
  • Meme ucu altında ele gelen ceviz büyüklüğünde sertlik var ise

Tüm bu belirtiler jinekomasti olabileceğini göstermektedir. Ancak asıl tanı uzman hekim tarafından yapılan meme ultrasonu ile netleşebilir.

Jinekomastinin Nedenleri Nelerdir?

Ergenlik çağındaki erkeklerin %90 ında görülen aşırı meme gelişimi hormon deüzeyinin artıp azalmasıyla alakalı bir durumdur ve yaklaşık olarak 6 ay ile 2 yıl arasında kendiliğinden düzelir. Erişkin erkeklerde ise özellikle 50 yaşından sonra görülen Jinekomasti, kendiliğinden geçmez ve tedavi edilmesi gerekir. Jinekomastinin sebepleri şunlardır;

• Genetik yapı
  • Prostat için alınan ilaçlar
  • Aids tedavisinde kullanılan ilaçlar
  • Bazı antibiyotikler ve antidepresanlar
  • Uyuşturucu ve alkol
  • Kemoterapi
  • Böbrek yetmezliği
  • Karaciğer yetmezliği
  • Hipertiroizm
  • Ve tümörler olarak gösterilebilir.

Bazı araştırmalara göre, şampuanlarda bulunan çay ağacı ve lavantanın da öströjen hormonunu yükselttiği için jinekomastiye neden olabileceğini göstermiştir.

Jinekomasti Estetiği Nedir?

Jinekomasti estetiği, yani meme estetiği erkeklerdeki meme dokusunun estetik olarak düzelmesi için yapılan bir dizi operasyondur. Bu tarz operasyon genel olarak yağlı tip jinekomastilerde, yağ dokusu ağırlıkta olduğu için liposakşın yapılarak meme küçültme gerçekleştirilir.

Lipsakşın ile yağ dokusunun fazlası çıkarıldığı için memede sarkma olabilir. Bu nedenle meme operasyonuyla meme küçültme de yapılabilir.

Jinekomasti Çeşitleri

Jinekomasti üç çeşittir.

• Glandüler tip jinekomasti; sert meme dokusunun ameliyat ile alınması,
  • Karışık tip jinekomasti; hem sert meme dokusunun alınması hem de yağ fazlalığının liposakşın ile çekilmesi,
  • Yağlı tip jinekomasti; sadece liposakşın uygulanarak estetik olarak düzeltilmesidir.

jinekomasti ameliyatı

Jinekomasti tedavisi zaman isteyen bir süreçtir. Benzer bulgular olması jinekomasti olduğunu kesin olarak göstermez. Bazı belirtiler geçici olabileceği gibi, farklı hastalıkların habercisi de olabilir. Öncelik hekim muayenesi ve meme USG sidir.

Bu nedenle, jinekomasti ameliyatı için karar vermeden önce, bu ameliyatın gerekli olup olmadığına bakılmalıdır. Muayene ve meme ultrasonunda meme başındaki kahverengi halkanın altındaki dıkunun çapı 4cm den küçük ise kendiliğinden geçmesi beklenir.

Özellikle ergenlik çağındaki erkeklerde bekleme süresi dolduktan sonra aynı sıkıntı yaşanıyorsa ilaç ile tedavi yapılır. Çapın 4cm den büyük olduğu durumlarda ameliyat yani cerrahi müdahele yapılmaktadır.

Jinekomasti Öncesi Hazırlık

Jinekomasti olduğu kesinleşen hasta ile doktor arasında cerrahi yöntemin nasıl olacağı ve hasta beklentilerine göre karar verilir. Yani sert doku alınması gerekiyorsa ve yağ doku fazlalığı var ise hem açık ameliyata hem de bu arada liposakşına karar verilir.

Jinekomasti Ameliyatı Sonrası Uyarılar

Cerrahi müdahele sonrası liposakşın da yapılmış ise, hastaya genel ya da bazen lokal anestezi uygulanır. Genel olarak 1-2 gün istirahatı istenir. Hastada ameliyat sonrası görülen hafif ödem ve morluklar doğaldır.

Ayrıca yaklaşık 3 hafta korse kullanması tavsiye edilir.

• Jinekomasti olduğumu nasıl anlarım?

Göğüste şişkinlik, ağrı hassasiyet ve göğüs ucunda akıntı var ise endokrine muayene olup, meme ultrasonu çektirmek gerekir. Bazen hormon tahlilleri de istenebilir.

• Her Jinekomasti amliyat gerektirir mi?

Hayır, özellikle ergenlik çağındaki erkeklerde geçici olabilir. Ameliyat kararı hekim muayenesi ve meme USG den sonra alınır.

• Jinekomasti Ameliyat Fiyatları Nasıldır?

Jinekomasti ameliyatına karar verildi ise, bunu uzman kişilere ve mutlaka sağlık kuruluşunda yaptırmak gerekir. Ameliyat ücreti kişinin durumuna göre değerlendirilerek, yapılacak işleme göre belirlenmektedir.